‘Doe vriendelijk’. Dat is voor sommige mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Ze willen best, maar hun onbewuste programmering houdt hen tegen. Wat we daarmee bedoelen?

Bereikende mindset

Een groot deel van de mensheid heeft een focus op voordelen, kansen en wensen. Onbewust zijn zij beter in staat om te registreren wat er allemaal goed, fijn en prettig is. Voor hen is doe-vriendelijk-dag vanzelfsprekend. Ze selecteren positief: hun radar is afgesteld op dat wat goed gaat. De kans is dan ook relatief groot dat ze datgene wat hen positief opvalt ook daadwerkelijk benoemen. Dat noemen we (Transactionele Analyse) een bereikende mindset.

Vermijdende mindset

Er is ook een groot deel van de mensheid (vooral in Nederland en Duitsland!) dat nu eenmaal gericht is op dat wat beter kan. En dat hoor je dan ook terug in de communicatie: “Waarom hebben we die deadline niet gehaald?” Of: “Er staat nog een tikfout in dat beleidsdocument”. Of: “Je was wel aan de late kant voor die meeting”.  In termen van Transactionele Analyse heeft dit een vermijdende mindset. Voor hen is positief selecteren en benoemen wat er goed gaat vaak een stuk lastiger. En dan is zo’n bewuste ‘doe-vriendelijk-dag’ best een handige reminder.

We nemen onbewust waar vanuit die mindset

Die onbewuste voorkeuren (bereikend of vermijdend) hebben ons gebracht tot waar we nu staan in het leven. Ze zijn dus handig en behulpzaam. En tegelijkertijd houden ze onze persoonlijke groei soms tegen. We blijven op dezelfde manier waarnemen en stemmen ons gedrag af op hetgeen we waarnemen. De voorkeursovertuiging is verankerd in ons onbewuste en is vaak transparant voor onszelf: we zien hem zelf niet. Oh ja, die onbewuste voorkeur staat altijd aan. En neemt alle feiten waar op de manier die bij die mindset passen.

Doe-vriendelijk: hoe dan?

Hoe maak je het verschil voor de ander op ‘doe-vriendelijk-dag’ (en eigenlijk op elke andere dag)? 

1.     Voor alle mensen die de bereikende programmering herkennen: geef eens een compliment dat écht landt in het onbewuste brein van de ander. Hoe je dat doet? Benoem iets wat je positief opvalt aan de ander. En benoem wat voor effect dat heeft op jouw emotionele beleving. Daar hoef je geen zakdoek bij te pakken, maar kan er als volgt uit zien: “Wat fijn dat je zo goed hebt voorbereid op ons overleg. Dat geeft me vertrouwen!”

Door je eigen emotie achter het positieve gedrag van de ander te benoemen, landt het compliment écht en zal het onbewuste brein het niet af hoeven te breken (Impact: de kracht van onzichtbare invloed (Van den Berg & Hertoghs, 2018). De ander groeit en vergeet jouw compliment niet snel meer: er ontstaat verbinding.

2.     Voor alle mensen die een vermijdende programmering herkennen: doe jezelf geen geweld aan. Je hoeft niet ineens gedrag te vertonen dat voelt als ‘overdreven’ of ‘niet passend bij jezelf’. Hoe je extra lief voor een ander kunt zijn, zie je hieronder.

Stel twee oprechte doorvragen als iemand iets vertelt: “Wat bedoel je daar precies mee?” En: “Hoe belangrijk is dat precies voor je?”.

Het gevolg zal zijn dat je gesprekspartner (na de tweede doorvraag) over zichzelf gaat vertellen in de ik-vorm. Dat betekent dat je hem of haar écht bereikt in het onbewuste ego. En dat je daar verbinding creëert. Als je daarna samenvat: “Dus als ik je goed begrijp mis je de verbinding met collega’s in deze tijd en voelt dat soms enorm eenzaam, klopt dat?”, zal die ander jou zien als fijn, geïnteresseerd en warm. Die persoon zal je meer vertrouwen en op waarde schatten. De verbinding is sterker geworden. 

Is het een idee dat je het eens uitprobeert? En dat je laat weten wat het opleverde?

Meer weten over onze visie Subconscious Impact? Lees ons boek: Impact: de kracht van onzichtbare invloed