Je wilt een verandering doorvoeren in je organisatie. Misschien zijn medewerkers ontevreden of voelen ze zich onveilig. En wil je goed werkgeverschap ontwikkelen. Misschien laat de klantfocus te wensen over. Of misschien is de organisatie wat vastgeroest en weinig flexibel. Eigenlijk is het niet zo belangrijk wat de aanleiding tot de verandering is. Hoe zorg je ervoor dat deze verandering slaagt?

Maak buitengewoon helder waar je naar toe gaat: stel een doel

En voordat je nu afhaakt, lees even verder. Want na het lezen van deze tekst is je perceptie van een doel genuanceerd.

  • Heb je weinig tijd? Hier alvast een kleine tip: betrek voortaan het onbewuste brein van de medewerkers in je verandering…
  • Klinkt cryptisch? Vooruit: een korte uitleg voor als je wat meer leestijd hebt.

Effectieve doelen: uitzondering

Een effectieve organisatieverandering begint met heldere doelen:
– doelen die écht gedragen worden door de medewerkers;
– doelen die daadwerkelijk richting geven aan gedrag en een bepaalde cultuur in de hand werken;
– doelen die helpen om te prioriteren in het dagelijks werk.

Waar gaat het bijna altijd mis?

Het lijkt voor de hand liggend: stel de doelen op, laat ze landen in de organisatie en HUP, gáán! Maar er zijn twee dingen die in bijna elke organisatie misgaan.

In de eerste plaats zijn de doelen zoals we ze kennen in organisaties, bijna nooit echte doelen. We bedoelen daarmee dat de ‘doelen’ het resultaat vormen van de onbewuste voorkeuren van degene(n) die de doelen stellen. We nemen je mee in drie manieren waarop het niet moet:

  1. “Wij streven naar een optimale klantbeleving”
    Sommige mensen hebben een onbewuste programmering waardoor ze doelen formuleren in idealen en wensen. Het streven naar een optimale klantbeleving bijvoorbeeld… Dat zal in real life nauwelijks gedrag veranderen. Streven betekent voor ons onbewuste brein; ‘als het mogelijk is, als de kans zich voordoet, dan lijkt het een goed idee’. Maar als het betekent dat je hard moet werken en doorzetten, ook als het saai of zwaar is? Tja, dan waait dat streven weg. Of komt er een ander streven voor in de plaats.

En overigens: wat is optimale klantbeleving precies? Wat moet ik daarvoor doen? Hoe meten we het? En waar houdt dit streven op? Wanneer hebben we het behaald?

  • “Iedereen neemt zijn professionele verantwoordelijkheid!”
    Sommige mensen hebben een onbewuste programmering waardoor ze doelen formuleren in plichten. De opdracht “Iedereen neemt zijn professionele verantwoordelijkheid” leidt in het onbewuste brein tot een gevoel van onveiligheid en een verminderd vertrouwen in collega’s. Het is dan ook een opdracht en geen doel.  En omdat niemand precies weet wat er exact wordt bedoeld met die professionele verantwoordelijkheid sluimert de vrees om er niet aan te voldoen. Of erger nog, erop betrapt te worden dat je die professionele verantwoordelijkheid niet neemt.
  • “Wij zijn een inclusieve gemeente waarin de burger altijd centraal staat”
    Het bestuur is eruit: over deze stelling was iedereen het eens. En natuurlijk veranderde er niks in het handelen van de organisatie. Dit is een statement, een mededeling, zeker geen inspirerend doel dat richting geeft aan dagelijks gedrag van medewerkers.

Ten tweede, wat we met elkaar ook onhandig doen is dat we deze doelen ‘communiceren’. Dat wil zeggen, we doen aan storytelling, we dragen het verhaal uit, we doen inspiratiesessies en vertellen met verve hoe mooi het verhaal is. Maar wat we weten is dat ‘vertellen’ afketst op de onbewuste defensiemechanismen van medewerkers. Dat het niet landt. Geen eigenaarschap. Geen enthousiasme. Geen verandering.

Waarom onze expertise inroepen?

Om tot inspirerende doelen te komen zijn effectieve gesprekken nodig. Gesprekken waarbij ieders onbewuste weerstand tegen goalsetting wordt weggenomen. Waarbij stap voor stap doelen worden ontwikkeld die perfect bij je organisatie passen. En waarin deze doelen op slimme wijze deel worden van de organisatie. Dat is een vak apart. Werk je met ons samen? Dan geven doelen:

  • Richting
  • Veiligheid
  • Inspiratie

En vormen ze de as van een succesvolle verandering! Keer van gedachten wisselen? Neem gerust contact met ons op.

Inschrijven

Na het versturen van het formulier ontvang je een bevestiging van je inschrijving. Ontvang je deze bevestiging niet binnen 1 dag? Neem dan contact met ons op via info@subconsciousimpact.com

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.